Wednesday, May 10, 2017

Me against the world - The Winter Soldier

Hej.

I have come a long way since last year when I began studying Swedish to change my future into something better. The other day in school we were asked to interview a person and write a reportage about it. I completed my reportage and then submitted it. The teacher told me that it was a fantastic text and my friends said:

"Thanks for letting us read it."

"It looks like a story that I would like to read more about."

"You should publish it."

So here I am posting it after the requests. Who knows, maybe it will resonate with someone. Someone might even pick up the secret at the person I interviewed was myself. It is in Swedish though, making it my first Swedish post so it is strictly for Swedish users or someone that wants to see what have I accomplished in 5 months of learning the language. Enjoy.

"Jag mot världen"

Att flytta till ett annat land och leva helt ensam är inte lätt. Ändå är det precis det som Vintersoldaten har gjort och idag berättar han om sitt beslut att resa bort från sitt land och försöka att finna lycka i Sverige. Den här är hans berättelse.



Figur 1. Svart och vitt som mitt liv

Jag bestämmer mig för att promenera vid Sergels Torg i centrala Stockholm för att hitta en person som är villig att prata lite om sitt liv. Jag föredrar att samtala med en person från ett annat land, en person som har flyttat till Sverige och skulle vilja prata om livets svårigheter. Dagen är underbar, himlen är klarblå och solen skiner. Gatan är fylld av folk och jag beslutar mig för att besöka ett populärt café nära Kulturhuset.

Caféet är slitet men hemtrevligt. Dekorationen är modern med många målningar av populära svenska konstnärer men det finns en gammalmodig känsla också. Jag tittar på folket runt omkring mig och jag ser en intressant person som sitter på en gammal läderfåtölj. Han verkar trött men stark på samma gång och hans ögon är svarta, klara och ger intryck av en bestämd person som har haft ett svårt liv. Jag närmar mig och presenterar mig själv, och jag frågar om jag får prata med honom. Efter en stunds resonerande bestämmer sig för att diskutera med mig och svara på alla mina frågor men han har en begäran. Han vill inte avslöja sin identitet och vill kallas som Vintersoldaten istället.

Vintersoldaten är 28 år gammal och kommer från Medelhavet som jag. Jag är nyfiken nu och vill veta mer om honom.

-Jag har bott i Sverige i 3 år, och i somras flyttade jag till Stockholm för att påbörja min karriär efter universitetet i Uppsala. Livet är svårt eftersom jag är ensam nu och jag har inga släktingar i Sverige. Nu har jag ett extrajobb som precis räcker för att överlevaär nog att överleva men jag måste hitta ett bättre jobb snart eller så kommer jag att svälta, jag kommer att svälta, berättar Vintersoldaten.

Jag undrar /hur man kan resa bort från sitt hemland och lämna alla sina vänner och familj bakom sig. Vad driver någon att vända sin värld upp och ner?

-Mitt hemland har bara dåliga minnen för mig. Folket lider varje dag och jag vill göra en skillnad i världen. Det var ett ganska lätt beslut att flytta till Sverige men i början kände jag mig ensam för mycket och ofta ifrågasatte jag mig själv men nu förstår jag att jag är starkare eftersom jag är en kämpe som kommer att lyckas i framtiden, säger han med en klar röst.

Jag kan känna passionen och kraften i hans ord. Jag sitter fokuserad och frågar mer om hans familj. Har han några personer som han kan lita på? Finns det någon speciell i hans liv?

-Förra året var jättesvårt för mig och min familj. Min far blev sjuk och nu måste jag skicka pengar till honom så att han kan köpa sina mediciner. Min morbror avled och min mamma är deprimerad nu tyvärr. Jag har två goda vänner men jag förlorade en tjej som jag hade förälskat mig i. Det var den svåraste perioden i mitt liv och jag försöker fortfarande att återhämta mig, berättar Vintersoldaten med en tår i sina ögon.

Det finns många invandrare i Stockholm men jag är nyfiken på hur han känner. Jag vill också höra mer om tjejen som krossade hans hjärta. Han tar tar ett djupt andetag innan han svarar.

-Stockholmare är snälla, vänliga folk som som ofta vill hjälpa dig och försöka att vara artiga. Jag har inga anklagelser mot dem. Problemet är att många också är oärliga, och det finns väldigt ofta en känsla av social rasism i luften. Det är svårt att få jobb när du kommer från ett annat land och om ditt namn inte slutar på –sson. Det gör mig arg men också bestämd att lyckas och förverkliga mina drömmar, säger han.

Han vill inte prata om tjejen men han är villig att prata om sitt smeknamn och ge några råd till andra invandare och folk.

-Det finns ingenting speciellt med mitt smeknamn. Jag växte upp i en svårt livsmiljö och varje dag är som en vinter. Men jag är en kämpe och ska aldrig ge upp. Detta är varför jag valde att kalla mig “Vintersoldaten”. Mitt råd till alla människor är att våga och följa era drömmar. Ni kan verkligen göra skillnad i världen och utforska era gränser. Ni kan bli något mer än endast en person i mängden. Våga att förälska dig och när du hittar en person som är villig att ge sitt allt för dig, öppna ditt hjärta och personen komma in. Jag förlorade min chans. Var inte som jag, berättar Vintersoldaten.

Jag tittar på honom och försöker att absorbera allt. Han tackar mig och önskar mig en trevlig helg. Jag är mållös men jag har en sista fråga.

-Vem är du egentligen?, frågar jag honom medan han går iväg.

Han vrider sitt huvud, tar en lång paus och tittar på mig. Hans blick når min själ.

- Vem jag är? Jag är hjärtslaget av ett sant hjärta, säger han och lämnade caféet.

Det är hur en invandrare ser på världen i Stockholm i 2017.


1 comment :

  1. En fin berättelse och jag ser att din svenska har blivit betydligt bättre :)

    ReplyDelete